Het verhaal achter de paardentram
De Texelse Paardentram is authentiek.
Interieur de Paardentram
Het interieur van de Paardentram.

Het verhaal achter de paardentram

De Paardentram werd gebouwd in 1968 in opdracht van een stalhouderij in de buurt van Nijmegen. Deze stalhouderij liet twee identieke trams bouwen om als volgkoetsen in te zetten bij bruiloften en om rondritten mee te verzorgen. Beide trams werden niet lang nadat ze in gebruik waren genomen onafhankelijk van elkaar verkocht. Het is niet bekend waarom.

Enige jaren later kocht een stalhouder in Uithoorn de beide trams op. Hij liet ze in de eigen bedrijfskleuren spuiten en gebruikte ze waarvoor ze gebouwd waren: als volgkoets voor trouwerijen en het rondrijden van passagiers.

Bij deze stalhouderij hebben ze beide zo'n dertig jaar dienst gedaan, waarna ze weer onafhankelijk van elkaar werden verkocht. De ene tram is verkocht aan een bedrijf in Enschede en de andere belandde in Groningen. Deze laatste tram is nu dus omgedoopt tot "Texelse Paardentram".

De Omnibus

De Paardentram is eigenlijk de opvolger van de Omnibus, hetgeen "voor allen" betekent. De Omnibus werd ingezet in de grotere steden voor het vervoer van personen van woning naar werk en terug.

Paardentrams reden op rails

Waar de Omnibus elke gewenste route kon afleggen, was de oorspronkelijke Paardentram een rijtuig op ijzeren tramwielen die in een speciaal voor dit doel door de stad aangelegde rail reden. Het voordeel hiervan was dat door het ijzer op ijzer deze wagons zoveel lichter reden dat de trams groter konden worden terwijl toch één paard voldoende was om deze wagons te verplaatsen.

Voorloper elektrische tram

De Paardentram was hiermee de voorloper van de huidige elektrische tram die bijvoorbeeld in Amsterdam al in 1915 alle Paardentrams had vervangen. De huidige Texelse Paardentram is een replica van deze oorspronkelijke door een paard voortgetrokken trams en voorzien van luchtbanden.

Texelse Paardentram is authentiek

Tot op de dag van vandaag zijn er nog diverse paardentrams actief. Echter zo authentiek als de Texelse Paardentram zijn er maar weinig. Tegenwoordig worden ze gebruikt voor rondritten en bij bijzondere evenementen.